bloglovin      

            2008-08-09 | 21:39:39

     Ansvaret må vara delat






Jag kom att tänka på denna artikel som jag läste i Klick under juli månad.
Många spekulerar i händelsen, vissa känner medlidande medan andra tror att allt är fejk i syfte att öka publiciteten. Själv har jag svårt att misstro en sådan story, jag menar man ljuger inte om så allvarliga saker. Dock är det ganska skojigt att man fortsätter provocera på samma nivå trots händelsen och allt medlidande, snacka om att ha taskig syn på verkligheten, många tar endå lärdom av sina motgångar och mjuknar till lite. I stort sätt är all insikt oftast genom prövningar, våran väg till lärdom och mognad, normalt sätt minskar fördomar samt onda avsikter, men tydligen inte för alla.

Nu till saken, eller själva poängen med inlägget.
Flera har inte bara talat om trovärdigheten, utan också om frågan - hur kan något sådant få hända ? Man lägger skulden på föräldrar som inte tar sitt ansvar, många tycker att man ska i stort sätt låsa in sina barn vilket för mig är icke hållbart i längden. Många tycker att man ska börja snacka åldersskillnader, ja men lever säkrare på gatorna om man är 18 än om man är 16, nej det skulle jag inte påstå. Jag skulle nästan säga att det är farligare på dagens gator än att flyga flygplan idag och där är alla utsattsa, oavsett ungdom eller klimakterie.

Nej, jag tror det handlar om helt andra ting.
Dels kunskap, kunskap är viktigare än vad man tror, det är ett vapen mitt i striden skulle man kunna säga. I det här fallet tror jag att kunskapen i att nyttja sin kropp är ett av alternativen, att lära sig lagar, regler, försvar och liknande. Andra alternativ som också spelar in är kunskapen i området, vilka platser kan jag känna mig lite lugnare på ? Vart är det mycket folk och vart är det mindre människor som kan finnas i min närhet ? Vilka vägar ska jag välja oavsett klockslag, den ljusa, den mörka, den tättbebyggda, den öppna vägen ? Ska jag gå själv i ett land där tryggheten är desto mindre eller alltid ha flera vänner med mig ? Hur ska jag hantera en tryckt situation som både käns pressad och farlig, ska jag prata på ett visst sätt och använda blicken på helt andra punkter ? Får jag ta till försvar i ett annat land, utan att det anses olagligt ? Frågorna är många, men också väldigt givande om man lär sig tekniken och i många fall lyssnar till en klok förälder som redan äventyrat dessa områden. I efterhand är det svårt att utesluta dagens våld och prövningar, det bara finns där, men på något sätt kanske vi kan tackla flera av dom bara genom kloka råd och en gnutta kunskap!

När jag läser att föräldrar har i tanke att inte alls låta sina barn vara ute, inte dricka alkohol eller göra dom handlingar som anses risky blir jag lite rädd. Det innebär inte att jag talar för det negativa, men hur fasiken skulle man kunna styra en annan individ till hundra procent enligt egen vilja ? Visst det är enns barn och är man under 18 år har fortfarande föräldern ansvaret fram till myndig ålder. Men jag tror verkligen inte att man kan förhindra allting ? Vem tog på sig rollen som gud ? Vem kan tro att alla goda avsikter relaterar i enbart positiva resultat. Jag vet själv att många under min ungdom levde strickt under hårda förhållanden, skulle vara hemma tidigt, fick inte alls göra samma saker som sina vänner och kanske var det en välmening från förälderns sida, men resultatet blev inte alls lika bra då personen själv blev väldigt utstött ur gänget, såg ofta ledsen och deppig ut. Jag hade svårt att se hur en egen och självständig individ kunde föddas ur någons järnhand, jag menar vad händer när förälderna är borta ? Hur tacklar man då motgångarna och hur ska man någonsin lära sig av misstagen om man aldrig får göra dem ?

När jag var yngre var det ofta laddat mellan mina föräldrar och mig, det var delade åsikter och ungdomsproblem, men åt andra sidan fanns där något som också var bra. Jag fick vara ute sent och trots att jag gick emot min mammas vilja flera gånger så blev det positivt i längden, jag lärde mig av mina egna misstag, jag hanterade liknande situationer på ett helt annat sätt när dom kom igen och samtidigt blev jag mer egen vad gäller att yttra egna åsikter och plocka fram den egna indivivden i mig själv. Oavsett om mina handlingar var goda eller dåliga, så fick jag vara en i mängden, jag fick vara mig själv och ta min utveckling så som den mötte mig, det är jag faktiskt jävligt tacksam för!

Det min mamma gjorde för mig, var att visa intresse, vi hade endå en öppen kommunikation om allt mellan himmel och jord, ja allt ni kan tänka er. Vi pratade på telefon, hon delade med sig av kloka råd och åsikter i hopp om att jag ska skulle lyssna till dem som några ingrediensser på vägen, bara för att underlätta resan.

Om jag får välja så har jag hellre en tjatig förälder som bryr sig, menar väl och endå ger mig ett ansvar i jakten på utveckling, än en förälder som agerar fängelsevakt och lever i tankar där allt må vara perfekt hela tiden, i längden blir konsekvenserna bara dom sämre.




87 KOMMENTARER
Postat av: Emma

sv: precis!

2008-08-09 @ 21:41:08
URL: http://eemmaass.blogg.se/
Postat av: anne

Det var ett långt inlägg...

Jag skulle väl tro att det man gör som förälder, gör man under barnets hela uppväxt, man börjar inte med en massa saker i tonåren. Har barn vuxit upp under trygga förhållanden med föräldrar som visat förtroende, så kan de kanske ta klokare beslut när det gäller många saker. Och sen handlar ju det till viss del om vilka ambitioner man har, vilka mål man sätter upp för sig själv, tex om man tex prioriterar universitetsstudier så kräver det en hel del fokusering redan unde gymnasieåren.

Våra tre barn är fria att göra vad de vill och hittills har inte deras önskningar varit svåra att uppfylla.

Är du förälder själv?

2008-08-09 @ 21:53:34
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Yamina

Låångt... Gillar du BlondinBella?

2008-08-09 @ 21:57:47
URL: http://masqara.blogg.se/
Postat av: Sandra

Håller med, även om man tycker att ens föräldrar är världens jobbigaste när de tjatar och håller på. Är det skönt när man blir lite äldra och förstår varför de tjatade. För att de bryr sig och är rädda om en.

2008-08-09 @ 22:02:05
URL: http://froggie.blogg.se/
Postat av: anne

Jo visst, sannolikt gör man lite bättre bedömningar av ev konsekvenser ju äldre man blir. Det är väl en del i personlig utveckling det också..

2008-08-09 @ 22:04:02
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Madde

näe men ja menade hur det ser ut i den bärbara annars :) hos mamma på vanlig dator var jag tvungen att scrolla

2008-08-09 @ 22:04:14
URL: http://justmadde.blogg.se/
Postat av: IZZAH SVARAR

hehe jepp jepp :D

2008-08-09 @ 22:13:44
URL: http://izzah.blogg.se/
Postat av: Y

Ok

2008-08-09 @ 22:25:14
URL: http://masqara.blogg.se/
Postat av: Towa

Varsågod! :)

2008-08-09 @ 22:28:54
URL: http://kkato.blogg.se/
Postat av: Söderlund

De lät inte helt fel de heller må jag säga! :)
Varma mackor är väldigt underskattat faktiskt.

Vad blev det mer ikväll då?
Ingen film eller annat? :)

Mvh
Söderlund

2008-08-09 @ 22:33:37
URL: http://ventux.blogg.se/
Postat av: Sweet life style

jag var inte hemma i juli månad, va har hänt me henne?

2008-08-09 @ 22:44:03
URL: http://sweetlifestyle.se
Postat av: Söderlund

Låter riktigt bra de! :)

Höök har jag sett ett x antal gånger
under seriens gång och tycker den är
riktigt bra faktiskt. Har dock inte
tagit till mig till att lära mig sändningstiden.

Händer annars i helgen då? :)

Mvh
Söderlund

2008-08-09 @ 22:50:23
URL: http://ventux.blogg.se/
Postat av:

håller med! Bättre med en tjatig förälder som bryr sig men samtidigt ger dig ansvar att själv upptäcka och uppleva :)

2008-08-09 @ 22:54:56
Postat av: Jenny

håller med! Bättre med en tjatig förälder som bryr sig men samtidigt ger dig ansvar att själv upptäcka och uppleva :)

2008-08-09 @ 22:55:21
URL: http://yeahnysliv.blogg.se/
Postat av: IZZAH SVARAR

vad gör du nuh då ?

2008-08-09 @ 22:58:43
URL: http://izzah.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

mycket tänkvärt och bra skrivet.
Det jag reagerade på i början av "debatten" kring händelsen var att en del tyckte att resebolagen skulle ta sitt ansvar.. Ansvar för vadå?
Varför ska de informera en minderårig som inte ska vara på en nattklubb att det är farligt att vara där?

Jag har haft en fri uppfostran av mna föräldrar men de har alltid funnits där och finns där nu med när ja är 26 och helt vuxen...och det är jag evigt tacksam för.

2008-08-09 @ 22:59:40
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Angelica

okeej ja det är ju lite jobbigt då..


hm den där tjejen man vet inte om man ska älska eller hata henne, jag vet själv inte vad jag ska tro men jag har väldigt svårt att tro att det bara är ett pr trick, för när de tkommer till sånt där så är hon rätt klar i huvudet och det är ingenting man skämtar om.

menmen man kan ju aldrig veta nånting ..kram

2008-08-09 @ 23:00:59
URL: http://angelicajarleros.blogg.se/
Postat av: Jennie

svar; ja precis.

2008-08-09 @ 23:02:20
URL: http://hallon8.blogg.se/
Postat av: Söderlund

Låter skitbra det! :)

Jag ska nog bara ta det lilla under söndagen. Det är väl det söndagarna är till för ungefär? Haha :)
Vad ska du göra imorgon? :)

Mvh
Söderlund

2008-08-09 @ 23:04:03
URL: http://ventux.blogg.se/
Postat av: Ingrid's fotoblogg ^^

bra skrivet!

2008-08-09 @ 23:17:24
URL: http://svartvitnagellack.blogg.se/
Postat av: Denna Sanna Kvinna

Sv: jadu hur ska jag förklara, det är inga baners alls utan det ser ut som in klistrat ifrån word eller något samtdigt som det ligger utanför menyn och samtdigt över texten där det står infi om dig, gå in o kolla emd Mozilla firefox

2008-08-09 @ 23:46:45
URL: http://sofieb.blogg.se/
Postat av: IZZAH SVARAR

aha okej nice det lät ..
jag gör inte så mycke kom ut från duschen för ett tag sen :D
Jo visst e min kisse söt åh han e hur go som helst ... :D

2008-08-09 @ 23:51:49
URL: http://izzah.blogg.se/
Postat av: Ida Björck

svar: haha skön kommentar där ;D

2008-08-09 @ 23:52:16
URL: http://idahbjork.blogg.se/
Postat av: Söderlund

Haha ja det är kanske sant.
Samma här då :)

Görs nu då? ^^

Mvh
Söderlund

2008-08-09 @ 23:56:38
URL: http://ventux.blogg.se/
Postat av: matilda

Sv: Jag släpper inte taget om honom - aldrig.

2008-08-10 @ 00:08:05
URL: http://enidrottandeflicka.blogg.se/
Postat av: Knutte

Jo jag håller med, det är bara pinsamt att skicka ut sånt.
Oh gud, jag orkar inte läsa allt det nu, nu ska jag sova, läser imorgon ;P Men läste lite i början, och jag tror inte heller man hittar på en sån allvarlig historia, no way :s

2008-08-10 @ 00:13:13
URL: http://knutte.blogg.se/
Postat av: Söderlund

Haha jasså?
Kanal, och film?! :)

Mvh
Söderlund

2008-08-10 @ 00:14:29
URL: http://ventux.blogg.se/
Postat av: matilda

sv: det är den, på torsdag förlovar vi oss.

2008-08-10 @ 00:20:31
URL: http://enidrottandeflicka.blogg.se/
Postat av: Söderlund

Haha ja verkligen ;)

Jag tror att den kan bli sevärd.
Så den får man vänta på, haha! :)

Mvh
Söderlund

2008-08-10 @ 00:23:40
URL: http://ventux.blogg.se/
Postat av: Söderlund

Shit, vilken filmprinsessa du är då! ;)

Haha.

Mvh
Söderlund

2008-08-10 @ 00:28:37
URL: http://ventux.blogg.se/
Postat av: Söderlund

Haha låter bra det!
Kämpa på , kämpa på ;)

Jag vettefan om jag orkar hålla mig vaken till 01:45. Det tvivlar jag starkt på. Sova vore inte helt fel...

Mvh
Söderlund

2008-08-10 @ 00:36:15
URL: http://ventux.blogg.se/
Postat av: Söderlund

Eller så är de du som är liten som fortfarande inte växt ifrån det här "Jag är inte trött"-stadiet som de flesta gått igenom när man varit mindre? ;)

Mvh
Söderlund

2008-08-10 @ 00:50:03
URL: http://ventux.blogg.se/
Postat av: Sandra

Precis det ska vara som en balansgång mellan att lyssna och ta råd från andra men samtidigt ta dina egna beslut. För det är också viktigt att man gör som man själv vill, men det skadar inte att ha lite vägledning ibland. Nej det tror inte jag heller.. man måste få misslyckas också och göra fel. Annars lär man sig aldrig att göra rätt.

2008-08-10 @ 00:51:44
URL: http://froggie.blogg.se/
Postat av:

svar: haha ja ;D

godnatt :)

2008-08-10 @ 00:55:41
Postat av: Söderlund

Haha okej.
Själv är jag inte speciellt road, och har relativt tråkigt..

Mvh
Söderlund

2008-08-10 @ 00:56:04
URL: http://ventux.blogg.se/
Postat av:

- bra inlägg !

2008-08-10 @ 00:57:34
URL: http://merei.blogg.se/
Postat av: Emma

Grymt inlägg =) !

Kolla in min blogg! emmariem.blogg.se

2008-08-10 @ 01:29:38
URL: http://emmariem.blogg.se/
Postat av: M A D D E [Den Stora Foto & Designbloggen]

Jag måste bara säga att du skriver fantastiskt bra. Formulerar dig perfekt! Därför tycker jag din blogg är värd fem plus! Grymt!

2008-08-10 @ 01:31:03
URL: http://madelene1986.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

det viktigaste föräldrar ska göra tycker jag är ju först och främst att älska sina barn..men sen att uppmuntra dom. Uppmuntra att testa våga pröva ( ja inte testa droger och så där alltså..) För som du skriver föräldrar som nästintill stänger in sina ungar eller hämmar dom och deras intressen..usch.

men sen visst, att bli full vid 12 års ålder ..där kan jag ju kanske tycka att föräldern kanske borde gått in lite tidigare...men det beror ju mycket på hur barnet är med...En del måste ju lära sig " the hard way".

men jag kan bli ledsen när jag varje helg ser barn, unga tonåringar, mellanstadieungar sitta vid statoil sent på kvällarna eller driva omkring i små gäng..var är föräldrarna då?
Man har ju även rätt som förälder att verkligen säga NEJ..

kram

2008-08-10 @ 01:44:49
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: M A D D E [Den Stora Foto & Designbloggen]

Hehe =) Det var det lilla! Kommer fortsätta läsa din blogg! Hope you liked mine :D

2008-08-10 @ 01:51:38
URL: http://madelene1986.blogg.se/
Postat av: M A D D E [Den Stora Foto & Designbloggen]

Oj ber om ursökt.. Men jag brinner för musik så det är ett måste för mig. Hoppas dina grannar somnar om ;)

2008-08-10 @ 02:06:41
URL: http://madelene1986.blogg.se/
Postat av: Söderlund

Haha ja det är kanske sant.
Kan i alla fall inte sova har jag
kommit fram till nu. Kollar OS istället, haha :)

Mvh
Söderlund

2008-08-10 @ 02:28:24
URL: http://ventux.blogg.se/
Postat av: Söderlund

Jobbigt läge :/

Men men, antar att du bara har dig
själv att skylla. Haha, sulligt ;)

Mvh
Söderlund

2008-08-10 @ 02:46:22
URL: http://ventux.blogg.se/
Postat av: H.E.R.T.i.G.i.N.N.A.N. Anne von Porat

Om det hade varit Linda Rosing så vet man ju aldrig var sanningen ligger men när det gäller henne så tror jag inte att hon skulle ljuga.

2008-08-10 @ 08:59:40
URL: http://veckomagasinet.se
Postat av: tess

Ja ja veeet ja tycker oxå de e sjukt. Alla har inte lätt för sig å att man inte klarar skolan innebär inte att man e lat och inte vill.. De e så fel. Ja anser att lärlingsplatser borde införas för att ta ett exempel,,, alla är inte gjorda för att sitta i skolan så e de liksom.
Men mycket har moderaterna lovat, inget händer. De gynnar de sina. De som redan har pengar så har de alltid varit. Men ALLA gnäller å vilka har satt dom där de sitter??? Jo VI,, inte ja bokstavligen men ja folket, de flesta för de trodde på de de sa... tyvärr. //TEss

2008-08-10 @ 09:00:37
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Ingrid's fotoblogg ^^

ha en bra dag (;

2008-08-10 @ 10:35:47
URL: http://svartvitnagellack.blogg.se/
Postat av:

Ska i dagarna skissa upp något så du får se mina bilder :)

2008-08-10 @ 11:40:19
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: matilda

sv: jag ser framåt och hoppas på en livslång förlovning, att förlova sig med nån annan inställning vore galet.

2008-08-10 @ 11:50:12
URL: http://enidrottandeflicka.blogg.se/
Postat av: Knutte

Hehe ja men jag ville läsa ;P
Tycker som du, har ingen annan kommentar :P

2008-08-10 @ 12:11:22
URL: http://knutte.blogg.se/
Postat av: IZZAH SVARAR

jo men visst e han sötast :D

2008-08-10 @ 12:35:35
URL: http://izzah.blogg.se/
Postat av: TÄVLINGSDAGS

http://tavlingsdags.blogg.se/2008/august/vinn-en-goodiebag-varde-5000-.html#comment

Var med och tävla om en fullmatad goodiebag till ett värde av 5000:- , passar den inte dig så är jag övertygad om att det blir en utmärkt present!

Jätte lätta tävlingsregler och ingen är med och tävlar ännu! Lycka till!

2008-08-10 @ 12:50:44
URL: http://tavlingsdags.blogg.se/
Postat av: Angelica

ne verkligen men altså det är något jag inte förstår heller. det borde ge en förändring, alla hade nog blivit förändrade efter en sån grej, men när självegot är för stort så kanske det helt enkelt blir som det är för henne.. ja jag vet inte vad man ska säga, det mesta är bara patetiskt

2008-08-10 @ 13:00:58
URL: http://angelicajarleros.blogg.se/
Postat av: Janna

hoppas du får en bra dag ;D

2008-08-10 @ 13:03:53
URL: http://jannamattsson.blogg.se/
Postat av: jannica

jag får hoppas du får en bra dag , vad har du för planer för dagen? själv blir det en slappedag!

2008-08-10 @ 13:11:30
URL: http://blondinh.blogg.se/
Postat av: Mari

Jag håller med dig. Man ljuger inte om en sådan sak, om man inte är dum i huvudet. Ansvarslösa föräldrar måste jag säga.

Hoppas du får en jättefin dag :)

2008-08-10 @ 13:15:22
URL: http://kolikmim.blogg.se/
Postat av: Sandra

Haha jaa :P

2008-08-10 @ 13:29:06
URL: http://lillsazza.blogg.se/
Postat av: viola

Håller med dig.. särskilt om det där sista. Kan tänka mig att de flesta föräldrar är livrädda för att de ska hända deras barn något och därav styr de dem hårt. Men som sagt ibland är det bästa faktiskt att låta unga begå sina egna misstag.

I Blondinbellas fall hade nog händelsen kunnat undvikas med kunskap. För uppenbarligen hade hon ingen koll på hur kulturen fungerade i Italien utan utgick från att hon skulle kunna bete sig precis som på stureplan. Att folk tycker att det hela är hennes föräldrars fel beror nog på att det i mångas ögon verkar konstigt att dessa inte hade informerat henne om sånt som verkar absolut självklart. Liksom de flesta tjejer idag vet inte om riskerna när man vistas bland främmande män på en pub?

2008-08-10 @ 13:48:22
URL: http://violiejolie.blogg.se/
Postat av: kristin

hellre en tjatis förälder som bryr sig ja..

2008-08-10 @ 13:57:54
URL: http://fkj.blogg.se/
Postat av: emelie

oj, den missade ja i klick, när var den ute? kram

p.s kan man läsa den nån stans på nätet? d.s

2008-08-10 @ 13:59:54
URL: http://emelieingrid.blogg.se/
Postat av: kalm

ah, ibland är fdet svårt att anpassa till alla internet typer, min sida ser helt koko i mozilla firefox -.-

2008-08-10 @ 14:00:14
URL: http://hejjagheterkalm.blogg.se/
Postat av: Denna Sanna Kvinna

Sv: det har du alldeles rätt i, det är ju man själv som stör sig mest, jag vet att jag fick en kod av en hjälpsam herre som man skulle klistra in för att bloggen skulle se exakt likadan ut o explorer som Mozilla har dock ingen aning om vad det är för kod

2008-08-10 @ 14:41:23
URL: http://sofieb.blogg.se/
Postat av: Sweet life style

sv. hade ingen aning om de där me henne, var i grekland då, men nu vet jag.

2008-08-10 @ 14:44:42
URL: http://sweetlifestyle.se
Postat av: agnes

härlig blogg!

2008-08-10 @ 15:18:33
URL: http://jakobssoon.blogg.se/
Postat av: agnes

vad va det som hände? :S

2008-08-10 @ 15:18:49
URL: http://jakobssoon.blogg.se/
Postat av: Emma

Mycket klokt och bra inlägg, fortsätt så!

2008-08-10 @ 15:31:05
URL: http://femtondejuli.blogg.se/
Postat av:

Allt bra i dag med dig?

2008-08-10 @ 16:04:50
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: melissa

svar; jo allt ser bra ut och jag har en laptop med windows vista :)

2008-08-10 @ 16:14:54
URL: http://melissao.blogg.se/
Postat av: Janna

tack :D

2008-08-10 @ 16:25:08
URL: http://jannamattsson.blogg.se/
Postat av:

Missa inte min tävling!
http://lisso.blogg.se/2008/august/tavling.html
mvh Lisso

2008-08-10 @ 16:35:51
Postat av: Söderlund

Naw, vad jobbigt! :/
Fick du sova något?

Mvh
söderlund

2008-08-10 @ 16:37:28
URL: http://ventux.blogg.se/
Postat av: melissa

svar; nejmen, behåll det så som det är tycker jag :)

2008-08-10 @ 16:38:47
URL: http://melissao.blogg.se/
Postat av: Janna

haft en bra dag? :p

2008-08-10 @ 16:39:13
URL: http://jannamattsson.blogg.se/
Postat av:

Myser med min kära sambo...

2008-08-10 @ 16:39:54
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av:

Det är gott med goda drinkar...:) nu blev man lita sugen..men ska ta en till nästa helg..

2008-08-10 @ 16:43:58
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Denna Sanna Kvinna

sc: ja det finns det, jag har ingen aning om vad koden innefattar det var över ett år sedan jag fick den.

2008-08-10 @ 16:46:05
URL: http://sofieb.blogg.se/
Postat av: melissa

svar; haha okey :P

2008-08-10 @ 16:56:13
URL: http://melissao.blogg.se/
Postat av: Janna

okejokej, jag fattar. Jag fyller år idag så min dag har varit bra ;D fast den är inte slut än då, men ändå!

2008-08-10 @ 16:58:34
URL: http://jannamattsson.blogg.se/
Postat av: melissa

svar; jadå :)

2008-08-10 @ 17:05:08
URL: http://melissao.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

åh vad mycket kommentarer - härligt!

(som svar/fortsättning från igår)men föräldrar som säger nej nej nej och barnen inte lyssnar på och sen gör som de vill men inte riktigt lär sig heller..vad gör man då? då måste man ju söka yterligare en instans hjälp..
Sen är det säkerligen så mycket tuffare at växa upp idag än när man själv gjorde det..barndomen verkar kortas allt mer..tyvärr..

kram

2008-08-10 @ 17:05:17
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Janna

hahah tack :D det är ju inte lätt att förstå om man inte läst inläggen innan ;D

2008-08-10 @ 17:06:57
URL: http://jannamattsson.blogg.se/
Postat av: IZZAH SVARAR

Nix det e inte min bror .. men vi stod varandra så nära så vi brukade kalla varandra för bro åh syster

2008-08-10 @ 17:12:45
URL: http://izzah.blogg.se/
Postat av: madde

bra skrivet!

2008-08-10 @ 17:21:55
URL: http://maddedahlberg.blogg.se/
Postat av: Mei

väldigt bra skrivet

2008-08-10 @ 18:56:50
URL: http://quincystyle.blogg.se/
Postat av: Lainen

Jag håller med dig. Man lär sig ingenting av att styras med järnhand och aldrig få gå ut. Det viktiga är att man får mycket kunskap från sina föräldrar så att man lär sig att stå med båda fötterna på jorden och vet hur man ska tackla olika situationer. Så jag tror att tjat, tjat, tjat är det som hjälper, även om man tycker det är jobbigt. Det är ju det föräldrar är till för, för när man har växt upp fattar man att allt tjat har gett någonting och fått en att bli den människa man är idag. Jag har blivit tjatat på mycket, idag är jag tacksam för det.

Och som svar på det du kommenterade för några dagar sen:
Man kan förstå att många bloggare kanske blir eggade när de ser att antalet besökare växer, det är ju alltid kul att få någon respons för det man gör. Men hur långt kan man egentligen gå och vad är priset för det man skriver? Känns det verkligen äkta att häva ur sig det ena och det andra bara för att provocera? Jag anser, precis som du, att meningen borde vara att blogga för sin egen skull. Jag vill att det jag publicerar ska vara äkta, att det ska vara JAG. Varför framstå som någon annan bara för att tjäna pengar?

2008-08-10 @ 20:35:50
URL: http://lainen.webblogg.se/
Postat av: Marre

Älskar ditt sätt att skriva!

2008-08-10 @ 23:20:47
URL: http://maaarree.blogg.se/
Postat av: Fannie

Stark text, den här bloggen kanske man stannar på ett par minuter! :)

2008-08-11 @ 15:35:55
URL: http://fanniesegrar.blogg.se/
Postat av: Dezdemona

Jag tycker i alla fall det är vidrigt att folk på något sätt verkar tycka att hon ska skylla sig själv. Visst säger hon idiotiska saker ibland och visst provocerar hon. Men man ska aldrig behöva vara rädd för att bli utsatt för övergrepp.

Du skriver bra :)

2008-08-12 @ 20:17:37
URL: http://dezdemona.blogg.se/


Kommentera här

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: